KIRIKOU EN DE MANNEN EN DE VROUWEN 
Een ruiker van kortfilms die weet te charmeren omwille van de eenvoud van de verhaaltjes en de zachte levenslessen waarrond nog steeds het sierlijke parfum van een wijze volksverteller hangt.” - De Morgen
 
Ocelot heeft met zijn Kirikou-reeks een eigenzinnige, betoverende wereld geschapen.” - De Volkskrant
Geef je score:
Uw naam:
De muziek in de film is heel typerend voor de Afrikaanse cultuur. In de Afrikaanse muziek wordt er vaak gebruik gemaakt van trommels, schudinstrumenten, snaarinstrumenten zoals een boog met een touw ertussen gespannen, maar ook raspinstrumenten of blaasinstrumenten, zoals de fluit die Kirikou bespeelt.
De muziek is gecomponeerd door de jonge componist Thibault Agyeman:“Ik heb heel wat traditionele Afrikaanse instrumenten gebruikt, zoals de kora, balafoon, Fulani fluit, en af en toe eens een akoestische gitaar en percussie.”

Heb jij al van de instrumenten gehoord die de componist hierboven opsomt? Zoek naar afbeeldingen en geluidsopnames van de voor jou onbekende instrumenten.
Hiernaast kan je een stukje muziek uit de film beluisteren. Lijkt die op de muziek waar je meestal naar luistert? Wat is hetzelfde? Wat is verschillend? Welke muziek hoor je het liefst?

arrowlinks arrowrechts

Hierboven zie je de afbeedingen van de verschillende filmpjes.
Weet jij nog wat er gebeurde?
Ken je de volgorde van de verhaaltjes nog?
De hele film lang zetten bepaalde situaties de dorpelingen ertoe aan om samen te werken, ook al is samenleven in een gemeenschap niet altijd zo makkelijk. Maar uiteindelijk zien zij hier ook de voordelen
van in. Uit onze fouten kunnen we immers leren van elkaar.
In welke verhalen moesten de dorpeling proberen samen te werken?
En hoe lukte die samenwerking (niet)?
Waarom helpen de dorpelingen bijvoorbeeld om het dak van de buurvrouw te herstellen? Welk voordeel hebben ze daarbij?
Waarom helpen Kirikou en de oude man elkaar om uit het lianenbos te komen? Ze vinden elkaar toch helemaal niet aardig?